מקום בו ברור שתביעה אישית אינה מעשית נוכח הסכום הנמוך של הפגיעה, או עלויות ניהול גבוהות לתביעה, פותר המנגנון הייחודי של התביעה הייצוגית את הכשל ומאפשר את ההליך ביעילות לאור היתרונות הגלומים בו.

תביעות ייצוגיות
ודאי גם לך קרה, כמו לכולם, שהרגשת שקופחת, פגעו בזכויותייך, גבו ממך כסף בניגוד להסכם או לחוק, הטעו אותך בפרסום לגבי מוצר או שירות, קיבלת דיוור מבלי שנתת הסכמה, או כל הפרה דומה. סביר להניח שבמרבית המקרים היה מדובר בפגיעה שולית יחסית, או בסכום נמוך מידי כדי שהדבר יצדיק נקיטת פעולה מצדך, וודאי שלא יצדיק הגשת תביעה משפטית במקרה של חיוב ביתר של שקלים בודדים ואף לא מאות בודדות. בדיוק מהצורך הזה באה לעולם התביעה הייצוגית, שמאפשרת לאותו יחיד שנפגע לייצג את כל קבוצת הנפגעים וגם להיות מתוגמל על זה בהתאם, מעבר לתחושת הצדק שמעניק הדבר. אם מדובר בעניין של מדיניות מצד החברה שפגעה בזכויותיכם, או מעשה שברור שהוא רוחבי כלפי פלח אוכלוסיה שלם (כמו למשל פרסום מטעה, חיוב אוטומטי מעבר לתקופת ההסכם וכדומה), כנראה שיש לכם עילה מוצלחת להגשת תביעה ייצוגית!
ליצירת קשרמקום בו ברור שתביעה אישית אינה מעשית נוכח הסכום הנמוך של הפגיעה, או עלויות ניהול גבוהות לתביעה, פותר המנגנון הייחודי של התביעה הייצוגית את הכשל ומאפשר את ההליך ביעילות לאור היתרונות הגלומים בו.


לא לחינם אנשים רבים מבקשים להיות תובע ייצוגי בהליכים אלה. היתרונות הגלומים בכך לתובע הייצוגי הינם רבים, ובראשם:
התובע אינו נדרש לוותר על זכויותיו רק בשל שיקולי עלות – תועלת ואי כדאיות כלכלית, שכן אם תביעתו תתברר כמוצדקת, הוא עתיד לזכות בגמול מיוחד אשר לרוב מגיע לאלפי שקלים, עשרות אלפי שקלים, ובתביעות גדולות ומוצדקות במיוחד, אף למאות אלפי שקלים, שהינם הרבה למעלה מהנזק הראשוני אשר נגרם לו מלכתחילה, וזאת כגמול מיוחד בשל פועלו כמייצג את כל קבוצת הנפגעים.
התובע אינו בודד במערכה נגד גוף גדול, ותביעתו לא מתבררת כלאחר יד במסגרת סרט נע של תביעות קטנות, אלא נידון בכל הרצינות הנדרשת, לרוב בפני שופטי בית המשפט המחוזי, כעניין רציני ומכובד.
התובע הייצוגי אינו נדרש לשלם ולו אגורה בודדת בגין הייצוג המשפטי בתובענה הייצוגית (שכר טרחה יקר ומשמעותי), אלא שכר הטרחה שלנו, עורכי הדין המייצגים, משולם על ידי החברה הנתבעת בהתאם לקביעת בית המשפט ככל שהתביעה מתבררת כמוצדקת. בכך, למעשה, אנו חולקים יחד אתכם את הסיכון בהגשת ההליך, שלא יהיה ללא תועלת אמיתית, ולכן מנסים לברור את התביעות המוצלחות בלבד. רשימת ההצלחות שלנו בתיקים תעיד שאנו מבצעים סינון זה בהצלחה רבה.
ליצירת קשר
ראשית נבחן כי אכן מתקיימים במקרה שלך התנאים הנדרשים, ובראשם – עילת תביעה אישית. כלומר, שההפרה התקיימה במקרה הספציפי שלך ושאתה כשיר להיות תובע ייצוגי, ושלא מדובר בעניין תיאורטי, אלא ממשי.
שנית, נוודא כי מדובר בהפרה רוחבית ולא נקודתית. כלומר, שיש קבוצה שלמה של נפגעים בעניין, ולא מדובר בעניין ספציפי או נקודתי בלבד, וכי אכן נגרמה פגיעה או נזק לקבוצת אנשים.
שלישית – נבדוק שלא הוגשה תביעה ייצוגית בעניין קודם לכן, לאור החובה לדווח לבית המשפט על כל תביעה זהה קודמת באותו העניין שלרוב מהווה חסם מהגשה נוספת של הליך תלוי ועומד.
באם כל אלה מתקיימים – מזל טוב, נולדה תביעה ייצוגית!
חשוב אף להבין את ההקלה שמספק הרעיון שבבסיס חוק תובענות ייצוגיות והתקנות מכוחו – במקרה שכזה אין כל צורך לאתר תובעים נוספים לתיק (להבדיל מאיתור דוגמאות נוספות להמחשת רוחביות הפגיעה, בהן תמיד נרצה).
כל תביעה ייצוגית מתחילה בבקשה לאישור התביעה כייצוגית, ורובן הגדול של אלה מסתיימות בהסדר פשרה בתביעה ייצוגית, או הסתלקות מתוגמלת בתביעה ייצוגית, מה שמקנה לתובע הייצוגי גמול ראוי (תשלום כספי), שהינו לרוב נגזרת מסכום הפיצוי שבהסדר, ונקבע על ידי בית המשפט. לצורך ההמחשה, בתיק בו ייצגנו מבקש בייצוגית נגד רשת מרכולים זכה המבקש לכמה עשרות אלפי שקלים, ובתיק אחר בו ייצגנו בתביעה גדולה מאוד נגד חברת סלקום למשל הוגש הסדר פשרה ובו גמול של 200,000 ₪ למבקש. בשתי הדוגמאות האלה, כמו במרבית המקרים, המבקש כלל לא העיד בפני בית המשפט, והכל הוסדר בכמעט אפס מאמץ והתערבות מצידו, למעט הגעה למעמד הנכסף של קבלת התשלום.
ליצירת קשר
ד"ר עו"ד ליאת שטיין, ממייסדי ובעלי המשרד, קיבלה את תואר הדוקטור שלה כתוצר של עבודת מחקר מעמיקה בתחום התביעות הייצוגיות, והיא ידועה ומוכרת בתחום התביעות הייצוגיות וההצלחות שהשיגה בהן עוד בסמוך למועד כניסת החוק לתוקף.
משרד עורכי הדין ד"ר ליאת שטיין הינו מוביל דרך בתחום התביעות הייצוגיות, והחל בהגשת תביעות ייצוגיות כבר בסמוך לחקיקת חוק תובענות ייצוגיות בשנת 2006, ועוסק בתחום זה שנים. למשרד שורת הצלחות בבקשות לתובענות ייצוגיות רבות (אשר יכונו כאן בקצרה תביעות ייצוגיות), ובהגשת בקשות לתביעות ייצוגיות רבות, וביניהן:
תביעה ייצוגית כנגד חברות תעופה רבות, תביעה ייצוגית נגד אל על בגין הפרות צרכניות, תביעה נגד בנקים בגין עמלות לא תקינות (בנק יהב, בנק מזרחי-טפחות), תביעה ייצוגית כנגד בנק דיסקונט בגין התנהלות לא תקינה בעניין מועדון הלקוחות של הבנק ("מפתח דיסקונט"), תביעה ייצוגית נגד רשת ההמבורגרים BBB בגין הפרות נטענות בעניין מועדון הלקוחות, בתביעה ייצוגית כנגד רשת מסעדות "נאפיס" בגין משלוח דיוורים ודואר זבל ("ייצוגית ספאם"), תביעה ייצוגית נגד חברת פנגאיה בגין פרסומי הרכיבים התזונתיים בחטיפי החלבון של החברה, תביעה ייצוגית נגד חברת פרטנר (אורנג’) שהסתיימה בפיצוי לקבוצה בסך של כ 12 מיליון שקלים וסכום נוסף כתרומה, תביעה ייצוגית נגד שטראוס, תביעה ייצוגית נגד רשת ויקטורי ,תביעות ייצוגיות נגד עיריות ועמותות, ביניהן תביעה ייצוגית נגד עיריית תל אביב, תביעה ייצוגית נגד רשת מגה ספורט, תביעה ייצוגית נגד מחסני כמעט חינם, תביעה ייצוגית נגד רשת הצעצועים עידן 2000, תביעה ייצוגיות נגד רד בול מכח חוק הפיקדון, תביעה ייצוגית נגד טמפו ,תביעה ייצוגית נגד ארקיע ,תביעה ייצוגית נגד משטרת ישראל שהביאה להשבה של 13.7 מיליון ₪ לנהגים, תביעה ייצוגית נגד גרופר (אתר הקופונים גרופון), תביעה ייצוגית נגד 012, תביעה ייצוגית נגד חברות ביטוח שונות, תובענה יצוגית נגד רשת האופנה תפוז בגין משלוח דואר זבל, תובענה ייצוגית נגד חברת לופה בגין ציון מחיר כולל, תביעה ייצוגית נגד חברת הבשר קנקון בגין דואר זבל (ספאם), תביעה ייצוגית נגד חברת אל על בטענה להפליה אסורה, תביעה ייצוגית נגד רמי לוי, זוגלובק ועוד בגין אי סימון מחיר ויחידת מידה כדין במוצר הנקניקיות, תביעה ייצוגית כנגד שופרסל ויינות ביתן בטענה להטעייה במוצרי החד פעמי, תביעה יצוגית כנגד ערוץ 9 בטענה לגזל והטעיה בשל תוכנית הגדת עתידות בתשלום, תביעות ייצוגיות כנגד חברות תעופה בגין אי השבת מיסי נמל, תביעות ייצוגיות נגד מאפיות בשל שקילת המאפים עם הקופסה תוך הטעיית הלקוחות, תביעה ייצוגית כנגד גט טקסי בשל טענה לחיוב חורג, תביעה יצוגית נגד מסעדת "נאפיס" בעניין משלוח דואר זבל (ספאם), תביעה ייצוגית נגד בנק מזרחי טפחות בגין חיוב חורג, תביעה ייצוגית נגד בנק יהב בטענה לחיוב שלא כדין, תביעה ייצוגית כנגד סלקום בגין שירות 43*, תביעות ייצוגיות רבות בשל חוק התקשורת ("ספאם"), תביעה ייצוגית נגד חברות כרטיסי האשראי, ועוד בקשות לתביעות יצוגיות רבות שהינן בטיפול המשרד.
באם בידך עילת תביעה טובה, נוכל לבחון את הדברים ולבדוק התאמת המקרה שלך גם כן לתביעה ייצוגית מתאימה בשמך. תוכל להתקשר למשרד, לשלוח מייל או הודעת ווטסאפ, או למלא טופס יצירת קשר בתחתית עמוד זה, ונשוב אליך בהקדם, בתקווה עם חדשות טובות.
ליצירת קשר























