call icon התקשרו אלינו
ייפוי כוח מתמשך

ייצוגיות דואר זבל

תביעה ייצוגית בשל משלוח דבר פרסומת שלא כדין – ייצוגית חוק הספאם

תביעות ייצוגיות אלה מכונות פעמים רבות "תביעות ספאם" ייצוגיות, או "תביעות דואר זבל" ייצוגיות. תביעות אלה מקורן בסעיף 30א לחוק התקשורת (בזק ושידורים) תשמ"ב – 1982 (המוכר גם בכינוי "חוק הספאם"), אשר עוסק במשלוח דיוורי פרסומת וקובע את הכללים וההגבלות החלים על מסרים מסוג זה.

ליצירת קשר
ל"דבר פרסומת" יש הגדרה רחבה בחוק:
"דבר פרסומת" – כל אחד מאלה:
(1) מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת;
(2) מסר המופץ לציבור הרחב שמטרתו בקשת תרומה או תעמולה;
(3) מסר שאינו דבר פרסומת כאמור בפסקה (1) או (2), המופץ לציבור הרחב, ונכללת בו הצעה לנמען להתקשר למספר טלפון מסוים לשם קבלת מסר כלשהו; הוראות פסקה זו לא יחולו על מסר כאמור מאת המדינה ומוסדותיה, מסר כאמור שתכליתו העברת מידע ששלח גוף הצלה כהגדרתו בפקודת המשטרה [נוסח חדש], התשל"א-1971, לשם מילוי תפקידו, או מסר כאמור מאת גוף אחר שקבע השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ורשאי השר לקבוע כאמור סוגים שונים של מסרים לגופים שונים שקבע;
"הודעה אלקטרונית" – מסר בזק מקודד המועבר ברשת האינטרנט אל נמען או קבוצה של נמענים, וניתן לשמירה ולאחזור בדרך ממוחשבת;
ביטול צוואה
ביטול צוואה
בין ההפרות הבולטות על פי החוק ניתן למצוא את אלה:

• משלוח הודעות פרסומיות ללא מתן הסכמה מפורשת מראש של הנמען – כך, למשל, אם קיבלת מסרון (sms) או הודעת דואר אלקטרוני (מייל) ממפרסם אליו לא נרשמת מעולם ולא נתת לו הרשאה מקדימה לשלוח אליך דיוור פרסומי, הרי שכל הודעת פרסום ממנו מהווה הפרה עקרונית של סעיף 30 א לחוק התקשורת.

ובלשון הסעיף:
" (ב) לא ישגר מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען, בכתב, לרבות בהודעה אלקטרונית או בשיחה מוקלטת; חיוג לנמען
באמצעות מערכת חיוג אוטומטי בלא הסכמת הנמען כאמור ייחשב הפרה של הוראות סעיף זה, גם אם החיוג הופסק בטרם נענתה השיחה ובחיוג של הנמען למספר שממנו בוצע החיוג מושמע לו דבר פרסומת; פנייה חד-פעמית מטעם מפרסם לנמען
שהוא בית עסק או לנמען לשם קבלת תרומה או תעמולה, באחת הדרכים האמורות בסעיף קטן זה, המהווה הצעה להסכים לקבל דברי פרסומת מטעמו, לא תיחשב הפרה של הוראות סעיף זה."

• ‏משלוח הודעות פרסומיות ללא אפשרות הסרה – משלוח הודעות פרסום מבלי שיכללו אפשרות הסרה פשוטה וסבירה, באותו האופן בו נשלח דבר הפרסומת (למשל – האופציה של "להסרה השב הסר"), מהווה הפרה עקרונית של החוק.

ובלשון הסעיף:
(ד) (1) הסכים הנמען לקבל דברי פרסומת לפי הוראות סעיף קטן (ב) או לא הודיע על סירובו לקבלם לפי הוראות סעיף קטן (ג), רשאי הוא, בכל עת, להודיע למפרסם על סירובו לקבל דברי פרסומת, דרך כלל או מסוג מסוים, ולחזור בו מהסכמתו,
ככל שניתנה (בסעיף זה – הודעת סירוב); הודעת הסירוב לא תהיה כרוכה בתשלום, למעט עלות משלוח ההודעה; הודעת הסירוב תינתן בכתב או בדרך שבה שוגר דבר הפרסומת, לפי בחירת הנמען;

• ‏משלוח הודעת פרסומת במייל מבלי לרשום בכותרת ההודעה את המילים "פרסומת" / "בקשת תרומה" / "תעמולה" לפי העניין –
הדבר מהווה הפרה עקרונית של הדין, ויש בדבר הגיון ממשי. שכן, בתיבות הדואר ישנה אפשרות להגדרת מסננים, כדי להימנע מקבלת דואר מסוג מסוים. אחת הדרכים לסנן פרסומות למשל הינה להגדיל למסננת במייל להעביר לאשפה הודעות
אשר בכותרתן מצויה המילה "פרסומת". לכן, מצא המחוקק כי אי הכללת מילה זו בפרסום יש בה כדי להוות הפרה עקרונית.

ובלשון הסעיף:
(ה) (1) מפרסם המשגר דבר פרסומת בהתאם להוראות סעיף זה יציין בו את הפרטים האלה באופן בולט וברור, שאין בו כדי להטעות:
(א) היותו דבר פרסומת; המילים "פרסומת", "בקשת תרומה" או "תעמולה", לפי העניין, יופיעו בתחילת דבר הפרסומת, ואם דבר הפרסומת משוגר באמצעות הודעה אלקטרונית – בכותרת ההודעה;

ליצירת קשר
פסילת צוואה
המשך הפרות

• ‏משלוח הודעת פרסומת במייל מבלי לרשום בכותרת ההודעה את המילים "פרסומת" / "בקשת תרומה" / "תעמולה" לפי העניין –
הדבר מהווה הפרה עקרונית של הדין, ויש בדבר הגיון ממשי. שכן, בתיבות הדואר ישנה אפשרות להגדרת מסננים, כדי להימנע מקבלת דואר מסוג מסוים. אחת הדרכים לסנן פרסומות למשל הינה להגדיל למסננת במייל להעביר לאשפה הודעות אשר בכותרתן מצויה המילה "פרסומת". לכן, מצא המחוקק כי אי הכללת מילה זו בפרסום יש בה כדי להוות הפרה עקרונית.

ובלשון הסעיף:
(ה) (1) מפרסם המשגר דבר פרסומת בהתאם להוראות סעיף זה יציין בו את הפרטים האלה באופן בולט וברור, שאין בו כדי להטעות:
(א) היותו דבר פרסומת; המילים "פרסומת", "בקשת תרומה" או "תעמולה", לפי העניין, יופיעו בתחילת דבר הפרסומת, ואם דבר הפרסומת משוגר באמצעות הודעה אלקטרונית – בכותרת ההודעה;

• ‏משלוח הודעת פרסום מבלי לציין את זהות השולח ודרכי יצירת קשר עימו (בין היתר על מנת לשלוח לו הודעת הסרה) – יש בכך כדי להוות הפרה עקרונית של החוק.

ובלשון הסעיף:
(ה) (1) מפרסם המשגר דבר פרסומת בהתאם להוראות סעיף זה יציין בו את הפרטים האלה באופן בולט וברור, שאין בו כדי להטעות:
(א) …
(ב) שמו של המפרסם, כתובתו ודרכי יצירת הקשר עמו;

זאת ועוד, הפרות אלה אף מקימות אחריות אישית למנהל התאגיד (החברה) ונושאי המשרה בה.

ובלשון הסעיף:
(ח) מנהל של תאגיד וכן מי שאחראי לתחומי השיווק או הפרסום בתאגיד (בסעיף זה – נושא משרה בתאגיד) חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירה לפי סעיף קטן (ו) בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו; המפר הוראה זו, דינו – קנס כאמור
בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין; נעברה עבירה בידי התאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן זה, אלא אם כן עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.

הקו המאחד בעניינים אלה הוא החזקה הברורה שהודעות דואר זבל היא מעצם היותה הפרה רוחבית ולא נקודתית, ולכן מתאימה מעצם טיבה להיות תביעה ייצוגית.

ליצירת קשר
לכן, זה לא מפתיע שניהלנו כבר תביעות ייצוגיות רבות בתחום דואר הזבל, וביניהן:

• תביעה ייצוגית דואר זבל כנגד חברת פרטנר שהסתיימה בפיצוי בשווי 12 מיליוני שקלים לציבור, וב 300,000 שח תרומה לעמותות.
למעבר לכתבה יש ללחוץ כאן: פיצוי לקוחות אורנג'

• ‏תביעה ייצוגית ספאם כנגד חברת הבשר קנקון שהסתיימה בפיצוי מכובד לציבור.

• תביעה ייצוגית לפי חוק התקשורת (דואר זבל) כנגד מסעדת נאפיס שהסתיימה בפיצוי בשווי מאות אלפי שקלים לציבור.
למעבר לכתבה יש ללחוץ כאן: ייצוגית נגד נאפיס

ואלה הן רק דוגמאות מייצגות, מתוך רבות אחרות.

תתפלאו לשמוע, אבל אצל כל אחד מכם יושב בפנים תובע ייצוגי פוטנציאלי!
למעשה, סביר להניח שאצל כל אחד ואחת מכם יושבות וממתינות תביעות פוטנציאליות רבות בהודעות שקיבלתם למכשיר הסלולרי, או במיילים פרסומיים אשר קיבלתם לתיבת המייל. למעשה, לכל אדם סביר ישנן בממוצע כ 6 תביעות פוטנציאליות כאלה בכל רגע נתון, וכל שנדרש הוא לעבור על רשימת ההודעות והמיילים, וכל הודעה אשר תראו שאינה עונה על הקריטריונים מעלה, לעשות לה צילום מסך ולשלוח אלינו במייל זה (קישור) לבחינת העניין לעומקו. כך פשוט.
אולי באופן הזה תהיו אתם הבאים בתור לעשות צדק חברתי ותוך כדי להיות מתוגמלים בכך בסכומים נכבדים.

ליצירת קשר
הלקוחות שלנו ממליצים עלינו
המלצה על ליאת שטיין ד"ר עו"ד
התקשורת מספרת עלינו
עו"ד ליאת שטיין - מומחית לדיני עבודה- זכויות עובדים בחגים
עו"ד ד"ר ליאת שטיין בתוכנית "חשבון פתוח" בערוץ 14
בעניין התביעה הייצוגית בה הינה מייצגת נגד תמי 4
עו"ד ליאת שטיין הופעה בחדשות כאן 11בפרקליטי העם בעניין תביעות ייצוגיות
לכל המדיה
יצירת קשר